Kto zvažuje kúpu elektromobilu, kladie si dve otázky. Prvá – budem ho mať kde nabiť? Druhá – čo ak sa batéria pokazí? Na prvú otázku je ľahká odpoveď – nabíjacích staníc je čoraz viac. Druhá otázka je na mieste. S pribúdajúcim počtom ľudí, ktorí si kupujú elektromobily, začína rásť aj ponuka ojazdených elektroáut. A preto aj kúpa takéhoto auta prináša otázku, aká je životnosť batérie a koľko stojí jej výmena.

Náklady na výmenu batérie elektromobilu závisia od jej poškodenia. Ak sa batéria dlho používala a prešla viacerými cyklami nabíjania a vybíjania, jej kapacita sa zníži. Nabíjanie bude trvať kratšie, ale nebude v nej toľko energie ako predtým. Toto je najpravdepodobnejší scenár pri kúpe ojazdeného elektromobilu s mnohými najazdenými kilometrami. Táto situácia si môže vyžiadať najdrahšiu možnosť – výmenu celej batérie za novú. Koľko stojí výmena batérie elektromobilu za novú? Pri tejto možnosti budete musieť siahnuť hlboko do vrecka – nie je vylúčené, že cena dosiahne výšku 20 000 eur. Konečná cena bude závisieť od výrobcu a kapacity vašej novej batérie. Cena nových batérií do elektromobilov sa pohybuje od 120 do 250 eur/kWh. Čím viac energie, tým drahšia batéria. Dobrou správou je, že vďaka vývoju nových technológií klesajú aj náklady. Očakáva sa, že v roku 2030 to bude už len 50 až 80 eur/kWh.

Získať úplne novú batériu od výrobcu auta, nie je jediná možnosť. Ak hľadáte novú náhradnú batériu, môžete si overiť, či sú k dispozícii alternatívy. Na prvý pohľad nemusia vyzerať ako originál, ale účel splnia rovnako. Ak nájdete alternatívneho výrobcu batérií, určite si tým znížite náklady na jej výmenu.

S pribúdajúcim počtom elektromobilov na našich cestách sa viac týchto áut stáva účastníkmi dopravných nehôd. Oprava auta môže byť nákladná, alebo až tak drahá, že auto je dobré už len na náhradné diely. Nájsť také auto po nehode s nepoškodenou batériou znamená, že si znížite svoje náklady na jej výmenu na minimum. A majiteľ havarovaného auta tak z vraku tiež získa nejaké peniaze. To je výhra pre obe strany!

Existuje ešte jeden spôsob, ktorý však vyžaduje viac úsilia pri hľadaní špecialistu, ktorý sa tejto úlohy ujme. Batéria elektromobilu sa skladá z jednotlivých článkov. Nie všetky však musia byť zlé. S dostatočným časom a správnym vybavením môže odborník identifikovať zlé články a vymeniť ich za nové. To všetko za zlomok ceny celej batérie. Odborník zároveň skontroluje aj spoje medzi jednotlivými článkami. Znečistenie, oxidácia alebo mechanická porucha môžu mať za následok zlý spoj – neschopnosť správne viesť elektrický prúd. Palubný počítač potom môže celú batériu vnímať ako "pokazenú".

 

elektro bateria

Bezpečnosť elektromobilov – obavy versus realita

Elektrické autá sú čoraz bežnejšie, ale stále ide o novinku. A ako to už pri mnohých novinkách býva, aj pri nich sa objavujú obavy o bezpečnosť.

Výrobca elektromobilov podrobuje každý model bezpečnostným testom. Hodnotenia bezpečnosti zvyčajne ukazujú, že elektrické autá sú minimálne tak bezpečné ako ich kolegovia so spaľovacími motormi. Či už ide o rovnaké modely vybavené benzínovými alebo naftovými motormi, alebo o iné modely toho istého výrobcu, porovnateľné z hľadiska veľkosti a hmotnosti. Keď sa pozrieme na hodnotenia bezpečnosti, môžeme vidieť mnohé elektromobily dokonca v najvyššej triede bezpečnosti. Pri navrhovaní elektromobilu musia výrobcovia zohľadniť všetky bezpečnostné požiadavky ako pri klasickom aute. A s tým majú bohaté skúsenosti. Brzdy, svetlomety, bezpečnostné pásy, airbagy, kontrola stability, protiblokovací systém, autonómne núdzové brzdenie, varovanie pred priblížením alebo vybočením z jazdného pruhu – všetky tieto systémy sú tu s nami už roky. Je prirodzené, že ich prepracovanejšie verzie sa dostanú do elektromobilov. A tieto systémy v kombinácii s výbavou auta – bezpečnostné pásy, svetlá, výstražné systémy a podobne – tvoria hodnotenie bezpečnosti konkrétneho auta. Skutočnosť, že na predných priečkach bezpečnosti automobilov nájdete množstvo elektrických áut, len dokazuje, že jazda v elektromobile je minimálne tak bezpečná ako v klasickom aute. Výsledky testov a hodnotenia bezpečnosti elektromobilov od Euro NCAP – európskeho programu, ktorý testuje všetky nové automobily ukazujú, že väčšina elektromobilov dostáva najvyššie hodnotenie. To znamená, že v prípade kolízie chránia vodiča a cestujúcich veľmi dobre. A pri zrážke auta s chodcom je aj on chránený niektorým zo systémov aktívnej a pasívnej bezpečnosti auta.

Elektrické autá sú stále novinkou, preto nie sú v štatistikách o bezpečnosti áut tak zastúpené ako ich spaľovací predchodcovia. Avšak v štatistikách, v ktorých sa nachádzajú, majú veľmi dobré výsledky. Bezpečnostné štatistiky o tom, ktoré autá častejšie havarujú, naznačujú, že pravdepodobnosť spôsobenia dopravnej nehody pri elektrických a spaľovacích autách je viac-menej rovnaká. Zaujímavé je, že v segmente mikro a malých mestských áut, spôsobujú elektromobily relatívne menej nehôd. Avšak v luxusnom segmente, v kategóriách SUV a superautá, spôsobujú elektromobily až o 40 % viac nehôd. Niektorí odborníci tvrdia, že je to spôsobené akceleračnými a brzdnými vlastnosťami elektrických áut. V aute s benzínovým pohonom sa musí motor roztočiť, kým naplno využije svoj potenciál. Väčšina motorov to robí pri určitej rýchlosti otáčok. Na druhej strane elektromobily poskytujú vodičovi plný výkon za každých okolností. Odborníci tvrdia, že vyšší počet týchto elektromobilov v bezpečnostných štatistikách možno pripísať práve tomu. Prirovnávajú to k sviatočnému vodičovi, ktorý dostane do rúk Ferrari a tlačí plyn na podlahu, ako bol zvyknutý vo svojom aute s nízkym výkonom. Keďže nie je zvyknutý na takéto zrýchlenie, pomerne rýchlo stratí kontrolu a nabúra auto do najbližšej lampy. Na YouTube je mnoho videí, ktoré to potvrdzujú.

Straší vás predstav vybuchujúceho auta?

Oheň. Samovznietenie. Výbuchy batérií. Auto exploduje a začne horieť, ostanú len skrútené trosky auta na krajnici. Úplne ako zo Šialeného Maxa. Takéto incidenty nie sú bežné, ľudia však majú bujnú fantáziu. Áno, väčšina elektromobilov je poháňaná lítium-iónovými batériami. Áno, tieto batérie obsahujú horľavý elektrolyt. Nie, nie je ľahké, aby sa tieto batérie samovznietili.

K samovznieteniu elektrických áut dochádza tak zriedkavo, že na vytvorenie spoľahlivej štatistiky nie je dostatok prípadov. Na to, aby sa batéria vznietila, by teoreticky stačilo prepichnúť jeden z článkov. To spôsobí skrat, v dôsledku ktorého sa článok rozhorí. Elektrolyt sa zohreje na stovky stupňov Celzia, čo zohreje susedné články a to vedie k reťazovej reakcii.

Väčšina batérií je uložená na mieste, chránenom pred deformáciou alebo rozdrvením počas nehody. Čoraz viac výrobcov umiestňuje svoje batérie do hliníkových obalov, ktoré sťažujú prepichnutie článku a zároveň pôsobia ako dodatočná protipožiarna bariéra. Batérie sú monitorované a v prípade nebezpečenstva môžu byť vypnuté bezpečnostnými systémami auta. Väčšina výrobcov využíva kvapalinové chladenie, aby bolo používanie auta ešte bezpečnejšie. Aby sa požiar stal skutočným problémom, museli by zlyhať viaceré systémy naraz. Dokonca aj pri dopravných nehodách niektoré štatistiky ukazujú, že viac horia autá na palivový pohon než elektromobily. A napokon čísla. Odborníci tvrdia, že pravdepodobnosť samovznietenia elektrického auta je približne 1 : 12 miliónom.

 

elektro bateria

Čo presne zahŕňa údržba elektromobilu? Koľko stojí jeho bezproblémový chod? Ako sa líši v porovnaní s klasickým autom na benzín? To sú niektoré z otázok, ktoré si kladie potenciálny kupujúci pred prechodom na auto poháňané batériami. S pribúdajúcim počtom výrobcov a modelov, bude narastať počet ľudí, ktorí si kladú tieto otázky. 

Tankovanie je téma najčastejšie spomínaná v debate – elektromobil versus auto na benzín. A je to tak správne. Náklady na nabíjanie vášho elektromobilu môžu byť až nulové, ak máte doma na streche solárne panely. Elektrická energia vyrobená týmito panelmi sa môže použiť na nabíjanie vášho elektromobilu. Samozrejme, že na inštaláciu solárnej strechy musíte vynaložiť nejaké peniaze, ale na takomto nabíjaní ušetríte. Najmä, ak to porovnáte s tým, že by ste každý mesiac minuli nejaké peniaze na pumpe.

Akú pravidelnú údržbu potrebuje elektromobil?

V porovnaní s autom na benzínový pohon to nie je až taký rozdiel. Aj keď vaše nové elektrické auto nemá spaľovací motor so stovkami pohyblivých častí vo vnútri, ktoré potrebujú mazanie, stále je to mechanický stroj. Bude trpieť rovnakými neduhmi ako jeho benzínoví predchodcovia. Najviditeľnejším bodom pri diskusii o nákladoch na údržbu elektromobilu je, že môžete zabudnúť na pravidelnú výmenu jeho motorového oleja, olejového a palivového filtra, vzduchového filtra motora, prípadne výfukových dielov alebo zapaľovacích sviečok. Akú údržbu teda elektromobil potrebuje? 

Prekvapujúco môže skutočne potrebovať trochu oleja. Nie však bežný motorový olej, ktorý používajú autá na benzínový pohon. Väčšina elektromobilov používa na prenos výkonu motora na kolesá priamy pohon alebo viacstupňovú prevodovku. Tieto prevodové systémy môžu potrebovať mazanie. Plán ich údržby sa u jednotlivých výrobcov líši. 

Rovnako ako pri benzínovom aute, aj pri brzdách je potrebné, aby boli vždy maximálne výkonné. To znamená kontrolovať a občas meniť brzdové doštičky, brzdové kotúče alebo bubny. Vo väčšine elektromobilov sa časť brzdenia uskutočňuje prostredníctvom elektromotora, ktorý sa snaží získať späť čo najviac energie, kým sa aktivujú brzdy, čo vedie k ich dlhšej životnosti. V porovnaní s benzínovým autom má elektromobil aj nižšiu hmotnosť – zbavenie sa motora, výfuku a palivovej nádrže znamená, že auto je ľahšie a brzdy majú menej práce. To je však kompenzované ťažkou batériou, ktorá je v elektromobiloch. Hmotnosť batérie a hmotnosť motora a palivovej nádrže v tom istom modeli sa môže líšiť. Pri údržbe brzdového systému elektrického a benzínového auta platí, že elektrické autá môžu potrebovať vašu pozornosť o niečo menej.

Väčšinu tyčí, kĺbov, ložísk a puzdier, ktoré sa nachádzajú v benzínovom aute, môžete očakávať aj v elektromobile. Ako všetci vieme, tieto diely sa časom opotrebujú a potrebujú údržbu. Takže plán údržby elektromobilu nebude až tak odlišný od auta poháňaného benzínom. Ak budete počuť vŕzganie, dunenie alebo iné zvuky, ktoré ste predtým nepočuli, mali by ste navštíviť servis.

Ale čo samotné srdce elektrického auta? Potrebujú elektromobily viac údržby len preto, že sú na batérie? Väčšina elektrických áut používa chladiace systémy na udržiavanie primeranej teploty elektroniky a samotnej batérie. Túto chladiacu kvapalinu budete musieť dopĺňať alebo meniť. Niektoré autá majú dokonca špeciálne kanály na prúdenie vzduchu, ktoré pomáhajú batériám pracovať pri preferovaných úrovniach teploty. Celá údržba spočíva v tom, že budete kontrolovať tieto kanály a zabezpečíte, aby vzduch mohol nimi voľne prúdiť.

Ďalšia údržba sa nelíši od áut na benzínový pohon. Je potrebné meniť pneumatiky, stierače, 2x ročne vykonať niekoľko antikoróznych kúpeľov, občas vyleštiť svetlomety alebo vyleštiť lak.

elektro bateria