V roku 2023 zomrelo na cestách v EÚ približne 20 400 ľudí. Na slovenských cestách prišlo podľa štatistík dopravnej polície vlani o život 267 ľudí, z toho 117 úmrtí sa týkalo chodcov, cyklistov alebo motocyklistov. Allianz volá po zlepšení bezpečnostného vybavenia najmä dodávok a nákladných vozidiel.
Na 12. ročníku Allianz Motor Day s témou „Veľké verzus malé: Ako lepšie chrániť zraniteľné skupiny na mestských cestách“, vyzvala k zlepšeniu ochrany chodcov a cyklistov v mestách a predložila konkrétne požiadavky zákonodarcom, výrobcom automobilov a prevádzkovateľom automobilových parkov. „Sme svedkami rýchleho pokroku v takmer všetkých technologických odvetviach, tak prečo sa nám nedarí lepšie chrániť životy na cestách? Je to neprijateľná trajektória. Výrobcovia vozidiel, politici, nákladní dopravcovia a my ako poisťovatelia sme vyzvaní konať v tejto oblasti. Musíme jednoducho urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme ochránili ľudský život pred náhodnou smrťou, nech to stojí čokoľvek,“ vyzval člen predstavenstva skupiny Allianz v Allianz Centre pre technológie (AZT) Klaus-Peter Roehler.
EÚ chce do roku 2050 znížiť počet úmrtí na cestách na nulu
Podľa Klaus-Peter Roehlera sme od „nulovej vízie“ EÚ, teda zníženia počtu úmrtí na cestách na nulu, ešte ďaleko. „Aby sme sa udržali v želanom rozsahu, musel by sa počet obetí v rokoch 2022 až 2023 znížiť o 18 percent. V celej Európe sa vlani dosiahlo zníženie o jedno percento, no v Nemecku sa počet úmrtí v roku 2023 dokonca zvýšil o 1,8 percent na 2 839. Na dosiahnutie rýchlych výsledkov má zmysel zamerať sa na mestskú dopravu. Mestá sú totiž hlavnými ohniskami nehôd, keďže približne 40 percent smrteľných dopravných nehôd v Európe sa stane v mestách. 70 percent týchto obetí jazdí na bicykloch alebo iných dvojkolesových vozidlách alebo sú to chodci, vrátane detí a starších ľudí. Tí potrebujú lepšiu ochranu,” hovorí Roehler.