Kto zvažuje kúpu elektromobilu, kladie si dve otázky. Prvá – budem ho mať kde nabiť? Druhá – čo ak sa batéria pokazí? Na prvú otázku je ľahká odpoveď – nabíjacích staníc je čoraz viac. Druhá otázka je na mieste. S pribúdajúcim počtom ľudí, ktorí si kupujú elektromobily, začína rásť aj ponuka ojazdených elektroáut. A preto aj kúpa takéhoto auta prináša otázku, aká je životnosť batérie a koľko stojí jej výmena.
Náklady na výmenu batérie elektromobilu závisia od jej poškodenia. Ak sa batéria dlho používala a prešla viacerými cyklami nabíjania a vybíjania, jej kapacita sa zníži. Nabíjanie bude trvať kratšie, ale nebude v nej toľko energie ako predtým. Toto je najpravdepodobnejší scenár pri kúpe ojazdeného elektromobilu s mnohými najazdenými kilometrami. Táto situácia si môže vyžiadať najdrahšiu možnosť – výmenu celej batérie za novú. Koľko stojí výmena batérie elektromobilu za novú? Pri tejto možnosti budete musieť siahnuť hlboko do vrecka – nie je vylúčené, že cena dosiahne výšku 20 000 eur. Konečná cena bude závisieť od výrobcu a kapacity vašej novej batérie. Cena nových batérií do elektromobilov sa pohybuje od 120 do 250 eur/kWh. Čím viac energie, tým drahšia batéria. Dobrou správou je, že vďaka vývoju nových technológií klesajú aj náklady. Očakáva sa, že v roku 2030 to bude už len 50 až 80 eur/kWh.
Získať úplne novú batériu od výrobcu auta, nie je jediná možnosť. Ak hľadáte novú náhradnú batériu, môžete si overiť, či sú k dispozícii alternatívy. Na prvý pohľad nemusia vyzerať ako originál, ale účel splnia rovnako. Ak nájdete alternatívneho výrobcu batérií, určite si tým znížite náklady na jej výmenu.
S pribúdajúcim počtom elektromobilov na našich cestách sa viac týchto áut stáva účastníkmi dopravných nehôd. Oprava auta môže byť nákladná, alebo až tak drahá, že auto je dobré už len na náhradné diely. Nájsť také auto po nehode s nepoškodenou batériou znamená, že si znížite svoje náklady na jej výmenu na minimum. A majiteľ havarovaného auta tak z vraku tiež získa nejaké peniaze. To je výhra pre obe strany!
Existuje ešte jeden spôsob, ktorý však vyžaduje viac úsilia pri hľadaní špecialistu, ktorý sa tejto úlohy ujme. Batéria elektromobilu sa skladá z jednotlivých článkov. Nie všetky však musia byť zlé. S dostatočným časom a správnym vybavením môže odborník identifikovať zlé články a vymeniť ich za nové. To všetko za zlomok ceny celej batérie. Odborník zároveň skontroluje aj spoje medzi jednotlivými článkami. Znečistenie, oxidácia alebo mechanická porucha môžu mať za následok zlý spoj – neschopnosť správne viesť elektrický prúd. Palubný počítač potom môže celú batériu vnímať ako "pokazenú".