Súhlasím, že Slovensko aktuálne patrí medzi krajiny s najhorším prístupom k elektromobilite. Sme jednou z iba piatich európskych krajín, ktoré trh s elektromobilmi žiadnym spôsobom nepodporujú a ako jednej z dvoch európskych krajín nám medziročne klesá podiel predaných elektrických vozidiel. Ak chceme naplniť svoje záväzky v oblasti znižovania emisií produkovaných z cestnej dopravy, musíme výrazným spôsobom zmeniť svoj postoj a prijať zmysluplné podporné opatrenia.
Nemyslím si však, že by sme zaostávali s infraštruktúrou, počet nabíjacích staníc prudko rastie každým rokom.
Náš región sa podľa súčasných analýz Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) začne rýchlejšie približovať západnej Európe až po roku 2028, kedy by malo dôjsť k cenovej parite medzi elektrickými a spaľovacími vozidlami. Aktuálne na našich cestách jazdí 6000 elektromobilov. V prípade, že štát naďalej nebude podporovať rozvoj trhu s elektromobilmi, by podľa modelovania SEVA v základnom scenári malo na slovenských cestách v roku 2025 jazdiť 16 000 batériových elektromobilov.
Pokiaľ by štát zaviedol podporu pre fyzické osoby aj firmy, napríklad ako v Poľsku, v akcelerovanom scenári SEVA odhaduje v roku 2025 približne 22 000 vozidiel. S podobnou logikou v dvoch scenároch by následne v roku 2030 mali elektromobily predstavovať 4,5 až 8 % slovenského vozového parku, čo je 117 000 až 213 000 vozidiel.
Práve päťpercentný podiel na celkovom vozovom parku je podľa analýz agentúry Bloomberg aj na základe skúseností z iných európskych krajín považovaný za zlomový moment, kedy začne trh s elektromobilmi rásť organicky a podpora postupne nebude viac potrebná.

Na Slovensku rastie počet nabíjacích staníc veľmi pekne. Medziročne sa zvýšil počet nabíjacích bodov o 55 % a ku koncu prvého štvrťroka 2023 je k dispozícii 1576 nabíjacích bodov.
Slovensko svoje zdroje v horizonte najbližších rokov smeruje do budovania nabíjacej infraštruktúry. Počas roka 2023 sa majú rozbehnúť dotačné schémy pre nabíjacie stanice pre mestá, ako aj pre firmy. Rovnako tak sa počíta s vybudovaním kostrovej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc na diaľniciach, kde má byť pokrytých tridsať kľúčových lokalít. Tieto výzvy však už treba čo najrýchlejšie spustiť, napríklad na výzvu pre mestá čakajú samosprávy a e-mobility sektor od decembra.