Je o plug-in hybridy na Slovensku záujem?
Plug-in hybridy sa tešia nielen na Slovensku stále väčšej popularite. Za prvých 10 mesiacov roka 2023 sa u nás, podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), registrovalo celkovo 2 554 plug-in hybridov. Ide o 113 % nárast v porovnaní s rokom 2022. A záujem pravdepodobne bude narastať. Čo je to plug-in hybrid?
Je dobré vedieť, čo sú to plug-in hybridy. Netreba si ich totiž mýliť s hybridnými automobilmi. Ako sme už v úvode spomenuli, plug-in hybrid je automobil, ktorý spája zväčša benzínový motor (výnimočne aj dieselový) s elektrickým, pričom obsahuje väčšiu batériu nabíjateľnú zo siete, podobne ako je to pri elektromobiloch. Zjednodušene môžeme povedať, že plug-in hybrid je spôsob skĺbenia elektrického a benzínového vozidla. Takýto automobil dokáže po nabití prejsť aj desiatky kilometrov len na elektrickú energiu, no stále má k dispozícii aj benzínový (či naftový) motor na prejdenie dlhších vzdialeností.
Výhodou je, že s takýmto automobilom môžete plnohodnotne jazdiť aj v zónach s nízkymi emisiami, resp. v zónach s nulovými emisiami. Väčšina modelov si vie dokonca elektrickú jazdu „odložiť“ práve na takéto jazdy. Dnes má plug-in hybrid v ponuke väčšina automobilových výrobcov. Viete si tak vybrať automobil, ktorý vyhovuje vašim požiadavkám na veľkosť či komfort. Plug-in hybrid však nie je pre každého, aj to je pravdepodobne dôvod, prečo sa stretávame s rôznymi predsudkami voči takýmto automobilom. Poďme sa na ne pozrieť.
Naozaj zbytočne vozíte ťažkú batériu?
Azda najväčším argumentom „proti“ plug-in hybridným automobilom je ťažká batéria, ktorú vozíte navyše. Je to skutočne tak? Pravdou je, že plug-in hybrid obsahuje výrazne väčšiu batériu ako bežné či hybridné automobily. Aby ste si to vedeli predstaviť, tak zatiaľ čo v lepších hybridoch nájdete batérie s kapacitou okolo 2 kWh, plug-in hybrid má batériu zväčša s kapacitou okolo 15 kWh, najnovšie už aj 25,7 kWh (napríklad nový model Škoda Kodiaq). Batéria v plug-in hybride má skutočne hmotnosť 100 alebo aj 200 kg, ale je to prekážkou?
Áno, môže byť, ak si kúpite plug-in hybrid, nenabíjate ho pravidelne zo siete a jazdíte s ním len v hybridnom režime, kedy sa batéria nabíja iba počas jazdy či rekuperáciou. Lenže takýto scenár používania nie je štandardom, skôr zlým výberom kupujúceho. To je, akoby ste si do malého mesta s úzkymi uličkami kúpili namiesto malého mestského auta veľké SUV so 7-mimi miestami. Ak máte možnosť plug-in hybrid nabíjať doma alebo v práci, denne jazdíte napríklad 50 km a dlhšie trasy jazdíte skôr sporadicky, hmotnosť batérie nebude problém. Naopak, užijete si jej výhody pri plne elektrickej jazde.
Mimochodom, treba myslieť aj na to, že vysokonapäťová batéria môže byť jednou z najdrahších častí vášho plug-in hybridu. Preto si vyberajte poistenie, ktoré ju môže chrániť v prípade havárie, požiaru alebo krádeže. Napríklad u nás je o vašu vysokonapäťovú batériu či nabíjaciu výbavu vášho elektromobilu v poistení MOJE AUTO dokonale postarané.
Je plug-in hybrid neefektívny?
Nabíja sa pomaly?
Nabíjanie je v prípade plug-in hybridného modelu BMW X1 výkonom 7,4 kW. To znamená, že plnú batériu máte pri nabíjaní z Wallboxu za 2 a pol hodiny. Ak by ste nabíjali z klasickej zásuvky, plnú batériu máte do 8 hodín (ideálne pre nočné nabíjanie). Sú však aj plug-in hybridy s nižším 3,7 kW výkonom nabíjania, naopak, aj s vyšším 11 kW výkonom nabíjania, a preto je dobré pri výbere sledovať tento parameter.
Avšak existujú aj plug-in hybridy, ktoré viete nabíjať aj výkonnejším DC nabíjaním s výkonom až 50 kW, rovnako ako mnohé elektromobily. Plnú batériu môžete mať kľudne za 20 minút. Plug-in hybrid s DC nabíjaním aktuálne ponúka napríklad Mercede-Benz, prichádza však aj do ponuky značiek Volkswagen či Škoda. Rýchlosť nabíjania plug-in hybridov tak vôbec nie je pre majiteľa prekážkou.
Sú plug-in hybridy skutočne drahé?
Prvý pohľad do cenníkov mnohých výrobcov ukazuje, že za plug-in hybrid si skutočne priplatíte. Dávalo by to aj zmysel, máte tu totiž klasický motor, batériu aj elektromotor. V podstate máte dve autá v jednom balení. Zažijete výhody elektromobilu na kratších trasách, na dlhších zase výhody klasických automobilov, ktoré „dotankujete“ za pár minút.
Pri kúpe plug-in hybridu však treba porovnávať porovnateľné. Zväčša ide o výrazne výkonnejšie modely, často z ponuky tie najvýkonnejšie. Preto nie je fér porovnávať ich napríklad s menej výkonnými lacnejšími motorizáciami. Mnohé plug-in hybridy sú navyše štandardne s pohonom 4x4, aj preto, ak ich chceme porovnať s rovnakým modelom výrobcu, mali by sme myslieť aj na túto skutočnosť.
Napríklad spomínané plug-in hybridné BMW sme si vybrali aj preto, že jeho cena je dokonca nižšia v porovnaní s benzínovou či dieselovou motorizáciou. Totiž, ak sa pozriete na aktuálny cenník (december 2023), tak zistíte, že za BMW X1 xDrive23i s výkonom 160 kW/218 koní zaplatíte približne 49-tisíc eur. Dieselové BMW X1 xDrive23d s výkonom 155 kW/211 koní vychádza na 50-tisíc eur. A za plug-in hybridné BMW X1 xDrive25e so spoločným výkonom 180 kW/245 koní zaplatíte dokonca len 48-tisíc eur.
Pri kúpe plug-in hybridu je pritom dobré myslieť aj na kvalitné poistenie. Predsa len máte batériu a nabíjaciu sústavu, ktoré nie je v prípade poškodenia lacné opraviť. Cenu poistenia si môžete vypočítať v našej online kalkulačke poistenia auta.