Počet elektromobilov neustále rastie a to aj na slovenskom trhu. Dôvodom je ekológia pri prevádzke elektromobilu a hlavne to, že keď nabíjate správne, môžete výrazne ušetriť. V tomto blogu si rozoberieme, aké sú možnosti pri nabíjaní elektromobilu, čo sa naozaj oplatí a na čo si dať pozor.
Podľa viacerých prieskumov väčšina vodičov v Európe potrebuje prejsť počas bežného dňa okolo 50 až 100 km. Je to odvoz do a z práce, školy či nákupy. Počas víkendu je obyčajne táto vzdialenosť dlhšia, ale málokedy presahuje 200 km za deň. A to je vzdialenosť, ktorú moderné elektrické autá bežne zvládnu a zodpovedá tomu aj stupeň rozvoja infraštruktúry pre nabíjanie elektrických áut v Európe. 
Úplne najjednoduchším spôsobom nabíjania elektromobilu, je jeho pripojenie do bežnej elektrickej zásuvky 230 V. Takúto 230 V nabíjačku dostanete spolu s elektromobilom a bežnú zásuvku tiež nájdete napríklad vo vlastnom dome, ale aj vo verejnej garáži či na parkovisku. Nabiť sa takto elektrické auto dá, ale má to svoje nevýhody. Tento spôsob sa vyplatí pre tzv. plug-in hybridy, kedy je súčasťou auta okrem elektrického motora aj spaľovací motor. Tieto typy elektromobilov mávajú nižšiu kapacitu batérie, typicky pod 10 kWh a nabitie môžete cez 230 V zásuvku zaistiť približne za 8 hodín. Inými slovami cez deň jazdíte, po návrate domov v noci svoje auto nabíjate a z tohto postupu profitujete. 
Nabíjanie elektromobilu
Na batériu v plug-in hybridoch prejdete na čisto elektrickú prevádzku približne 60 km, čo môže stačiť na každodennú prevádzku počas pracovných dní. V okamihu, keď spotrebujete všetku elektrickú energiu v batérii, stále môžete ďalej jazdiť a to na spaľovací motor. Okamih prechodu z pohonu elektrického na spaľovací pritom ani nespozorujete, nič pritom neprepínate, len pokračujete v jazde. Výhodou je, že aj pri prevádzke na spaľovací motor, pri brzdení vždy nabíjate batériu a túto energiu môžete ďalej využiť na pohon. Hlavne v kopcovitom teréne to má svoje výhody. 
Pozor na to, aby zásuvka, na ktorú pripájate automobil bola kvalitne vyhotovená. Mala by byť aj chránená proti nepriazni počasia. Ten spôsob nabíjania totiž nie je nijako chránený a nie je ani riadený. Pamätajte na to, že môže dôjsť ku skratu z ktorého by mohol vzniknúť požiar, proti ktorému je možné poistiť auto aj nehnuteľnosť.
Nabíjanie sa pri tomto spôsobe realizuje striedavým prúdom (AC), ktorý sa následne v nabíjačke zabudovanej priamo v aute mení na jednosmerný (DC). Týmto jednosmerným prúdom sa nabíja batéria v aute. Typicky býva bežná zásuvka v domácnosti chránená 10 A poistkou, čím dosiahnete nabíjací výkon okolo 2,3 kW. V systéme v aute sa mimochodom dá obmedziť veľkosť odoberaného prúdu, ak by bolo 10 A pre domácnosť veľa a nemohli by ste napríklad súčasne aj prať alebo klimatizovať priestory. Samozrejme doba nabíjania sa tým predĺži. Rovnako sa predlžuje doba nabíjania elektromobilu, ak počas nabíjania využijete vykurovanie alebo chladenie kabíny auta (ak ste počas nabíjania v aute).
Nabíjanie elektromobilu
Pre plug-in hybridy je tento spôsob vhodný, pre čisto elektrické automobily je skôr núdzový. Nabitie auta s 50 kWh batériou by trvalo aj 36 hodín, čo je veľmi dlhý čas.

Toto je podobný spôsob nabíjania, ako pri bežnej 230 V zásuvke, no v tomto prípade sa použije špeciálna zásuvka a od dodávateľa elektriny pre vašu domácnosť zariadite, aby bol odber v nej vyšší ako 10 A, napr. to môže byť 16 A.

Špeciálna zásuvka môže mať tiež postriebrené kontakty a vyšší stupeň krytia (IP55). Celé jej vyhotovenie je robustné. Hovoríme pritom o jednofázovom nabíjaní. Môžete využiť aj tzv. ICCB (In Cable Control Box), čo je kábel s riadiacim boxom.

Zázraky z hľadiska bezpečnosti ani pri tomto spôsobe nabíjania nečakajte, treba si dať pozor na vyhotovenie a stále hrozí riziko požiaru. Takýto kábel môže byť aj v trojfázovom vyhotovení a pri odbere 16 A dostanete výkon 11 kW. To je už pri nabíjaní celkom slušné.

Do 8 hodín totiž nabijete aj väčšiu batériu v plug-in hybridnom aute, ktoré je potom schopné reálne prejsť vzdialenosť 100 km. Pre plug-in hybridné auto to môže byť systematické riešenie, pomôže vám aj pri čisto elektrickom aute, vtedy počítajte s dobou nabíjania viac ako 12 hodín. 

Ide o spôsob, pri ktorom dáva vlastníctvo elektrického auta význam. Wallbox je často umiestnený na stene a stále ide o nabíjanie striedavým prúdom. Kľúčová je zabudovaná nabíjačka v aute, čo môže byť 11 kW, ale pri drahších modeloch aj 22 kW.

A práve pri nich môžete využiť výkonný wallbox s trojfázovým napájaním a prúdovým odberom až 32 A. Je to spôsob, ktorý môžete systematicky použiť na nabíjanie elektromobilu v domácnosti a to aj v prípade, že naozaj potrebujete každý deň prejsť viac ako 100 km. Existujú tiež wallboxy s nižším výkonom, ktoré pokojne postačia na nabíjanie elektromobilov s bežnou požiadavkou na kratšiu prejdenú vzdialenosť.

Wallbox
Nabíjačky s podobným výkonom ako wallbox, nájdete aj na verejných miestach. Môžete ich využiť pri parkovaní vozidla pri obchodných centrách, biznis budovách, dopravných uzloch a podobne. Upozorňujeme, že tieto wallboxy typicky nemajú prepojovací kábel a ten musíte mať so sebou v aute. Nie vždy tento kábel dostanete spolu s autom a jeho kvalitné vyhotovenie môže stáť viac ako 300 eur. Aby ste mohli využiť sieť takýchto verejných nabíjačiek, mali by ste mať uzavretú zmluvu s ich poskytovateľom. Na Slovensku je to napr. ZSE Drive, Greenway, eJoin, AgeVolt a podobne. Zmluvy sa dnes uzatvárajú on-line a pomerne rýchlo. Dostanete pritom nabíjaciu kartu, no spúšťať nabíjanie je možné aj cez mobilnú aplikáciu.
Dobrým zvykom je, že spolu s kvalitným elektrickým autom od dovozcu, dostanete aj nabíjaciu kartu platnú pre viacero poskytovateľov. Medzi viacerými poskytovateľmi platí totiž národný roaming a tak si nemusíte dávať pozor, u koho vlastne nabíjate. Ešte pripomeňme, že nabíjanie na verejnom wallboxe je vždy drahšie, ako keby ste použili domáci wallbox.

Najvyššia kategória nabíjania sú rýchlonabíjačky. Ide o spôsob, ako rýchlo nabiť elektrické auto na cestách, ak vám vznikne požiadavka na prekonanie dlhej vzdialenosti. Napríklad ak potrebujete elektrickým autom cestovať z Bratislavy do Košíc a späť. To je situácia, kedy do úvahy prichádza rýchlonabíjačka. V tomto prípade sa nabíja batéria priamo a to jednosmerným prúdom. Je to nabíjanie bez využitia zabudovanej nabíjačky v aute.

Nabíjací prúd je pri výkonnejších nabíjačkách vyšší ako 100 A a niečo také sa v bežnej domácnosti nedá dosiahnuť. Rýchlonabíjačka vyžaduje osobitné vedenie. Identifikácia pri nabíjaní (a následná platba) sa aj v tomto prípade vykonáva bezkontaktnou NFC kartou alebo mobilnou aplikáciou.

Doba nabíjania sa pri rýchlonabíjačke uvádza pre nabíjanie batérie z kapacity 20 % do 80  % a pri moderných čisto elektrických autách to môže byť v závislosti od kapacity batérie a použitej technológie od 20 minút, až do jednej hodiny. To je doba, počas ktorej sa naobedujete alebo si nakúpite a preto sú rýchlonabíjačky umiestnené často pri obchodných centrách.

Nabíjanie je v prípade rýchlonabíjačky riadené a chránené a z hľadiska bezpečnosti je to najlepší spôsob. Ide však aj o pomerne drahé nabíjanie. Za nabitie povedzme 50 kWh batérie môžete zaplatiť aj 50 eur. Veľmi to závisí od toho, aký máte dohodnutý plán s poskytovateľom. Čím viac takéto nabíjanie mesačne využívate, tým menej zaplatíte na rýchlonabíjačke (tzv. flat rate). V každom prípade to nie je lacný špás a zároveň rýchlonabíjanie batérii škodí. Takéto nabíjanie sa má používať výnimočne a nie systematicky. Zároveň pripomeňme, že ak máte zmluvu s distribútorom alebo nabíjaciu kartu od výrobcu elektromobilu, táto platí aj v zahraničí (často nabíjačky IONITY). 
Nabíjanie elektromobilu

Už sme spomínali, že elektrické auto si kúpite aj preto, že chcete mať nižšie náklady na cestovanie autom. Pritom sme spomenuli, že rýchlonabíjanie je pomerne drahé a to aj pri súčasnej cene palív. Spotreba elektrického auta je niekde na úrovni 20 kWh/100 km, ale konkrétny údaj je veľmi závislý od okolitej teploty, typu terénu, spôsobu jazdy či prenášaného objemu.

Lacnú prevádzku elektromobilu je možné dosiahnuť nabíjaním doma. Ak počítame sumu za nabíjanie odvodenú od najbežnejšej tarify pre domácnosti DD2, dosiahnete sumu za prejdenie vzdialenosti 100 km okolo 4 eur. To je cena, ktorá je pri aute so spaľovacím motorom nedosiahnuteľná. Pripomeňme, že pri tomto výpočte sme vychádzali z cien elektriny pri domácom nabíjaní. 

Ďalšie zlacnenie dosiahnete aj alternatívnymi zdrojmi elektrickej energie, ako sú fotovoltické články na streche domu a elektrická batéria na akumuláciu energie. 

TIP: Prinesie elektromobilitu na Slovensko podnikateľský sektor?

Batériu by ste nemali vybíjať pod hodnotu 20 %, no život prináša situácie, kedy sa to môže stať. Auto na tento pokles kapacity samozrejme upozorňuje a začne vám vyhľadávať na mape dostupné nabíjačky.

Teoreticky sa však môže stať, že sa dostanete do situácie, kedy spotrebujete všetku energiu pri čisto elektrickom aute a nemáte sa ako pohnúť.

V tejto situácii môžete využiť krytie v rámci poistenia elektromobilu  - službu odvozu auta k najbližšej nabíjačke, alebo nabitie na mieste pomocou mobilnej nabíjačky. Uzatvorenie takéhoto poistenia vám dáva istotu, že sa má o vás kto postarať a nezostanete v štichu. Poistenie vás ochráni aj pri poškodení batérie napríklad pri havárii auta, pretože cena batérie v čisto elektrickom aute určite nie je nízka.

Článok vznikol v spolupráci s www.touchit.sk