Možno ste už aj vy rozmýšľali nad tým, ako by vaša jazda mohla byť úspornejšia. Ak ešte nie ste pripravení na plne elektrický automobil, šetriť môžete už pri tzv. mild-hybridoch či full-hybridoch. Ich cieľom je primárne znížiť spotrebu a reálne sú to skutočne úspornejšie modely, ktoré znižujú aj vaše prevádzkové náklady. Takéto automobily navyše pomáhajú automobilkám spĺňať prísne emisné normy. Preto nebude prekvapením, keď tieto moderné technológie čoskoro nájdeme v takmer každom novom automobile.
Lenže potom je tu plug-in hybrid, ktorý dokáže vaše prevádzkové náklady znížiť ešte výraznejšie. Doslova vďaka „lacnému palivu z vlastnej zásuvky“, teda jazde čisto len na elektrinu. Výrazne šetríte na krátkych trasách po meste, no pri ceste na dovolenku tankujete štandardne. Samozrejme, ideálnou kombináciou je malé mestské elektrické auto a veľký rodinný hybrid na dlhšie dovolenkové trasy, ale nie každý si môže dovoliť kúpiť dve autá. Práve tu môže byť plug-in hybridné rodinné auto najefektívnejším riešením.

Plug-in hybridy sa tešia nielen na Slovensku stále väčšej popularite. Za prvých 10 mesiacov roka 2023 sa u nás, podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), registrovalo celkovo 2 554 plug-in hybridov. Ide o 113 % nárast v porovnaní s rokom 2022. A záujem pravdepodobne bude narastať. Čo je to plug-in hybrid? 

Je dobré vedieť, čo sú to plug-in hybridy. Netreba si ich totiž mýliť s hybridnými automobilmi. Ako sme už v úvode spomenuli, plug-in hybrid je automobil, ktorý spája zväčša benzínový motor (výnimočne aj dieselový) s elektrickým, pričom obsahuje väčšiu batériu nabíjateľnú zo siete, podobne ako je to pri elektromobiloch. Zjednodušene môžeme povedať, že plug-in hybrid je spôsob skĺbenia elektrického a benzínového vozidla. Takýto automobil dokáže po nabití prejsť aj desiatky kilometrov len na elektrickú energiu, no stále má k dispozícii aj benzínový (či naftový) motor na prejdenie dlhších vzdialeností. 

Výhodou je, že s takýmto automobilom môžete plnohodnotne jazdiť aj v zónach s nízkymi emisiami, resp. v zónach s nulovými emisiami. Väčšina modelov si vie dokonca elektrickú jazdu „odložiť“ práve na takéto jazdy. Dnes má plug-in hybrid v ponuke väčšina automobilových výrobcov. Viete si tak vybrať automobil, ktorý vyhovuje vašim požiadavkám na veľkosť či komfort. Plug-in hybrid však nie je pre každého, aj to je pravdepodobne dôvod, prečo sa stretávame s rôznymi predsudkami voči takýmto automobilom. Poďme sa na ne pozrieť. 

Zaujíma vás cena poistenia elektromobilu?

Azda najväčším argumentom „proti“ plug-in hybridným automobilom je ťažká batéria, ktorú vozíte navyše. Je to skutočne tak? Pravdou je, že plug-in hybrid obsahuje výrazne väčšiu batériu ako bežné či hybridné automobily. Aby ste si to vedeli predstaviť, tak zatiaľ čo v lepších hybridoch nájdete batérie s kapacitou okolo 2 kWh, plug-in hybrid má batériu zväčša s kapacitou okolo 15 kWh, najnovšie už aj 25,7 kWh (napríklad nový model Škoda Kodiaq). Batéria v plug-in hybride má skutočne hmotnosť 100 alebo aj 200 kg, ale je to prekážkou? 

Áno, môže byť, ak si kúpite plug-in hybrid, nenabíjate ho pravidelne zo siete a jazdíte s ním len v hybridnom režime, kedy sa batéria nabíja iba počas jazdy či rekuperáciou. Lenže takýto scenár používania nie je štandardom, skôr zlým výberom kupujúceho. To je, akoby ste si do malého mesta s úzkymi uličkami kúpili namiesto malého mestského auta veľké SUV so 7-mimi miestami. Ak máte možnosť plug-in hybrid nabíjať doma alebo v práci, denne jazdíte napríklad 50 km a dlhšie trasy jazdíte skôr sporadicky, hmotnosť batérie nebude problém. Naopak, užijete si jej výhody pri plne elektrickej jazde. 

Mimochodom, treba myslieť aj na to, že vysokonapäťová batéria môže byť jednou z najdrahších častí vášho plug-in hybridu. Preto si vyberajte poistenie, ktoré ju môže chrániť v prípade havárie, požiaru alebo krádeže. Napríklad u nás je o vašu vysokonapäťovú batériu či nabíjaciu výbavu vášho elektromobilu v poistení MOJE AUTO dokonale postarané. 

Naopak, s plug-in hybridom môžete dosahovať lepšiu spotrebu aj pri vybitej batérii. Napríklad s BMW X1 xDrive25e sme prešli trasu 199,2 km, z čoho dokonca väčšiu časť tvorili diaľnice, s priemernou spotrebou 5,4 l/100 km. Na začiatku trasy sme mali batériu úplne vybitú, i tak sa na trase nabila tak, že v elektrickom režime sme z celkovej trasy prešli desiatky kilometrov. Takúto priemernú spotrebu často nedosahujú podobne veľké SUV ani pri klasickej motorizácii. Stačí len, ak si vyberiete modernejší plug-in hybrid.
Spotreba plug-in hybrid
Zostaňme pri spomínanom plug-in hybride. Viete, koľko je možné prejsť na „plnú nádrž“? Pozrite sa na fotografiu prejdenej vzdialenosti od posledného tankovania spomínaného plug-in hybridného modelu. Prešli sme 2 530 kilometrov, pritom nádrž má 45 litrov. Ako je to možné? Jednoducho! Nabíjali sme a využívali plug-in hybrid tak, ako je to ideálne. Pri bežných denných trasách sme jazdili čisto len na elektrický pohon. Ak máte denný nájazd spomínaných 50 kilometrov, viete kľudne jazdiť len čisto na elektrický pohon. Je to, akoby ste vlastnili elektromobil. Ak potrebujete vyraziť na dlhšiu trasu, prevetráte aj benzínový motor. Všimnite si, že z celej prejdenej vzdialenosti tvorí až 1 730 kilometrov jazda v elektrickom režime. To je takmer 70 % jazdy na elektrinu. Plug-in hybrid jednoducho dáva zmysel najmä vtedy, ak ho pravidelne nabíjate.
Pravdou je, že väčšina plug-in hybridov dostupných aj na Slovensku má pomalšie AC nabíjanie. V porovnaní s elektromobilmi sa na verejných nabíjacích staniciach nabíja plug-in hybrid pomalšie, ale nabíjať ho takýmto spôsobom je potrebné iba sporadicky. Ideálne je nabíjanie doma. Plug-in hybrid vám šetrí peňaženku pri vašej bežnej dennej rutine, na ceste do a z práce, na stretnutia, nákupy, krúžky a podobne. Aj pri pomalšom nabíjaní ho však viete mať ráno (alebo aj počas dňa) vždy pripravený s plnou batériou. Aká je vaša denná rutina? Ak má váš plug-in hybrid batériu s využiteľnou kapacitou napríklad 14,2 kWh a denne jazdíte spomínaných 50 kilometrov, tak bude bežné, že počas týždňa klasický benzínový motor ani nezapnete.
Nabíjanie plug-in hybrid

Nabíjanie je v prípade plug-in hybridného modelu BMW X1 výkonom 7,4 kW. To znamená, že plnú batériu máte pri nabíjaní z Wallboxu za 2 a pol hodiny. Ak by ste nabíjali z klasickej zásuvky, plnú batériu máte do 8 hodín (ideálne pre nočné nabíjanie). Sú však aj plug-in hybridy s nižším 3,7 kW výkonom nabíjania, naopak, aj s vyšším 11 kW výkonom nabíjania, a preto je dobré pri výbere sledovať tento parameter. 

Avšak existujú aj plug-in hybridy, ktoré viete nabíjať aj výkonnejším DC nabíjaním s výkonom až 50 kW, rovnako ako mnohé elektromobily. Plnú batériu môžete mať kľudne za 20 minút. Plug-in hybrid s DC nabíjaním aktuálne ponúka napríklad Mercede-Benz, prichádza však aj do ponuky značiek Volkswagen či Škoda. Rýchlosť nabíjania plug-in hybridov tak vôbec nie je pre majiteľa prekážkou.

TIP: Chcete si prečítať viac o tom kde a ako nabíjať elektromobil?

Prvý pohľad do cenníkov mnohých výrobcov ukazuje, že za plug-in hybrid si skutočne priplatíte. Dávalo by to aj zmysel, máte tu totiž klasický motor, batériu aj elektromotor. V podstate máte dve autá v jednom balení. Zažijete výhody elektromobilu na kratších trasách, na dlhších zase výhody klasických automobilov, ktoré „dotankujete“ za pár minút.

Pri kúpe plug-in hybridu však treba porovnávať porovnateľné. Zväčša ide o výrazne výkonnejšie modely, často z ponuky tie najvýkonnejšie. Preto nie je fér porovnávať ich napríklad s menej výkonnými lacnejšími motorizáciami. Mnohé plug-in hybridy sú navyše štandardne s pohonom 4x4, aj preto, ak ich chceme porovnať s rovnakým modelom výrobcu, mali by sme myslieť aj na túto skutočnosť. 

Napríklad spomínané plug-in hybridné BMW sme si vybrali aj preto, že jeho cena je dokonca nižšia v porovnaní s benzínovou či dieselovou motorizáciou. Totiž, ak sa pozriete na aktuálny cenník (december 2023), tak zistíte, že za BMW X1 xDrive23i s výkonom 160 kW/218 koní zaplatíte približne 49-tisíc eur. Dieselové BMW X1 xDrive23d s výkonom 155 kW/211 koní vychádza na 50-tisíc eur. A za plug-in hybridné BMW X1 xDrive25e so spoločným výkonom 180 kW/245 koní zaplatíte dokonca len 48-tisíc eur.

Pri kúpe plug-in hybridu je pritom dobré myslieť aj na kvalitné poistenie. Predsa len máte batériu a nabíjaciu sústavu, ktoré nie je v prípade poškodenia lacné opraviť. Cenu poistenia si môžete vypočítať v našej online kalkulačke poistenia auta.

Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že ak jazdíte s plug-in hybridom, šetríte už od jeho kúpy. Zostaňme ešte pri plug-in hybridnom BMW X1 xDrive25e, ktorého spoločný výkon je 180 kW/245 koní. Ak by ste si registrovali nový benzínový alebo dieselový automobil s takýmto výkonom, váš registračný poplatok by bol 360 eur. V prípade plug-in hybridu platíte polovičné poplatky. Ale pozor! Platíte len za benzínový alebo naftový motor (výkon elektromotora sa do poplatkov nezapočítava), a tak je poplatok ešte nižší. V prípade BMW X1 xDrive25e je tak registračný poplatok len vo výške základného poplatku 33 eur.
Predovšetkým však šetríte aj na každom kilometri prejdenom v čisto elektrickom režime. A úspora je to obrovská. Z bežnej siete nabíjate približne za 0,19 centov/kWh (príklad ceny energie vrátane distribučných poplatkov). Dlhodobo jazdíte so spotrebou na úrovni 20 kWh/100 km. Takto za každých 100 km zaplatíte 3 eurá a 80 centov! S benzínovým automobilom rovnakej kategórie a s porovnateľným výkonom sa spotreba pohybuje na úrovni 7,5 l/100 km. Pri cene benzínu 1,60 eur/l takáto jazda vyjde 12 eur/100 km. Každým prejdeným kilometrom tak s plug-in hybridným modelom (v porovnaní s čisto benzínovým) šetríte 8 eur a 20 centov, čo je úspora takmer 70 %. Pri prejdení 1 000 km by to bolo už 82 eur, pri prejdení 10 000 km spolu 820 eur, no pri prejdení 100 000 km (čisto v elektrickom režime) môže byť úspora 8 200 eur! A že úspora môže byť reálna? Pozrite si, koľko kilometrov sme prešli z prvých najazdených 10 000 km. 
Plug-in hybrid
Ak máte možnosť nabíjať a ešte nie ste pripravení na plnohodnotný elektromobil, plug-in hybrid môže byť pre vás ideálnou voľbou. Výhodou je, že je vždy pripravený aj na dlhšie trasy, bez toho, aby ste museli rozmýšľať, kde auto nabijete. Na každej trase do práce a z práce, či na stretnutia, alebo za rodinnými povinnosťami, vám však dokáže plug-in hybrid poriadne šetriť vašu peňaženku. A že je drahší? Porovnávajte porovnateľné, vyberajte, čo je výhodné. Pre mnohých môže byť plug-in hybrid ideálnou voľbou, ako skĺbiť výhody elektromobilu a bežného automobilu. Jednoducho, takto si viete užiť výhody oboch svetov naraz.