Kedy začať so športom
Na deti neustále útočí online svet, ktorý je pre ne mimoriadne lákavý
Je vôbec v športe niečo, čo nie je pre deti dobré?
Šport musí zostať zábavou. Aj preto treba pracovať s emóciami
Keď už deti športujú pravidelne, musíme nájsť správnu mieru, aby ich šport bavil a aby sme im ho neznechutili. Tréning by ich mal naozaj baviť. Deti nemusia vedieť, že prečo hrajú konkrétnu hru či aktivitu. Dospelí vedia, že im pomôže zlepšovať sa, ale z pohľadu dieťaťa to bude stále iba hra. Samozrejme, nie je ľahké správne nastaviť tréning, ktorý bude aj zábavný.
Dôležité je aj naučiť deti zvládať emócie pri športe. Pozitívne aj negatívne. Emócie sú totiž veľmi silné a racionálne zvládať tlak, ktorý pri športe môže vznikať, sa naučia až oveľa neskôr. Úlohou trénerov alebo mentálnych koučov je to, aby deťom emócie popisovali, aby im ich vysvetľovali. A mali by dostať malý návod k tomu, ako s emóciami pracovať. Každá emócia nám niečo ukazuje, hovorí nám o sebe samých, ale aj o tíme a samotnom športovom procese.
Dnes sú deti pod obrovským tlakom. Mali by sa však naučiť pracovať aj s emóciami pri prehre. „Pokojne poukazujme na menšie chybičky, ale stále to má byť taký krásny sendvič, že pochvál, poukáž na chybu a ponúkni riešenia, ale zase pochvál. Aj takto pracujeme na tom, ako sa zlepšovať,“ hovorí Milan Staš. Deťom stačí dať na výber, netreba im striktne hovoriť, čo majú robiť. Treba im dôverovať, zvládnu viac, ako si často myslíme. Kľúčová je, samozrejme, dôvera.
Rodina, škola či klub?
Rodina je síce kľúčová, ale netreba zabúdať aj na školu a športové kluby. Najmä v škole by sa mal pohyb vnímať inak, ako sme zvyknutí. Ideálne by bolo, ak by sa deti hýbali pred vyučovaním, pričom by stačila len malá rozcvička alebo joga, aby sa naučili správne dýchať. Deti častokrát sedia v škole celý deň, v podstate už od 6-tich rokov a zo školy vychádzajú mnohí až v 25-tich. Nehovoriac o tom, že v rámci telesnej výchovy sa častokrát nahrádzajú vymeškané hodiny matematiky alebo slovenčiny.
Deti, ktoré už chodia do športových klubov, zas môžu byť dobrými ambasádormi. Stačí, aby namotivovali svojich kamarátov, ktorí nešportujú a svojím nadšením ich privedú na športoviská. Práve to, keď od kamarátov počujú, že na tréningu je zábava, môže byť kľúčové. „Deti si to vedia vysvetliť svojou rečou a častokrát to funguje oveľa efektívnejšie, ako keď my budeme na ne alebo ich rodičov apelovať,“ hovorí Milan Staš.